Brännpunkt Europa 100 evenemang!

Publicerad

Brännpunkt Europa organiserade sitt första publika lunchseminarium onsdagen 9 maj 2012, och det senaste tillfället var den 2 mars 2020. Sammanlagt har 100 publika events organiserats som lockat totalt 7212 deltagare, vilket innebär ett otroligt genomsnitt på 72 deltagare per tillfälle. Nu i maj är det Brännpunkt Europas åttaårsjubileum.

Till det första tillfället, onsdagen 9 maj 2012, i hörsal Dragonen kl 12-13, bjöd Brännpunkt Europa in Christopher Kullenberg, forskare i Vetenskapsteori på institutionen för Filosofi, Lingvistik och Vetenskapsteori (FLOV), som då även var aktiv i ett internationellt nätverk för hackare, Telecomix. Christopher föreläste om hur Telecomix agerade för att förse demonstranter i Egypten, Tunisien, Libyen och andra länder med alternativ internet tillgång, när regimerna stängde ner internetuppkopplingsmöjligheter. En sak som var slående var Christophers reflektion att ungdomar i de s k Arabiska våren länderna verkade mycket mer vana vid datorkodning än genomsnittliga ungdomar i västliga länder, något som ledde till en diskussion om digital kompetens.

Det senaste tillfället anordnades måndagen 2 mars, i rum B225, under rubriken ”Kurds, between War and Revolution”. Inbjuden föreläsare var Thomas Schmidinger som är statsvetare och socialantropolog vid University of Vienna och University for Applied Sciences Upper Austria. Han är dessutom generalsekreterare för Austrian Association for the Promotion of Kurdish Studies, viceredaktör för Vienna Kurdish Studies Yearbook, och han har skrivit ett flertal böcker om Syrien och andra Mellanöstern-relaterade ämnen.

Information om Brännpunkt Europas aktiviteter finns också på hemsidan: http://brannpunkteuropa.squarespace.com/
Förutom att förse studenter med en utmärkta extensiva aktiviteter som bidrar till gemenskap, kritiskt tänkande och praktisk erfarenhet av att organisera publika arrangemang, så har Brännpunkt dessutom försett oss med en allmän plats för att diskutera viktiga, aktuella samhällsfrågor. I Coronatider, när allmänna platser är stängda i många länder, är det extra värdefullt att lyfta fram Brännpunkt Europa som ett bra exempel på en öppen och tillgänglig allmän plats.